بهترین رنگ لوگو برای طراحی برند چیست؟
2019-08-18
لوگو یا نشان چیست؟
2019-09-21

جان اورینجر، موسس و مدیرعامل این شرکت ۵/۲ میلیارد دلاری، زمانی ایده راه‌اندازی این وب‌سایت را دنبال کرد که هیچ یک از آژانس‌های عکس آمریکا حاضر به همکاری با او نبودند...

بیوگرافی موسس شاتراستاک


بیوگرافی موسس شاتراستاک
“نه” هایی که به من انگیزه داد؛ تلخ‌وشیرین مدیر شاتراستاک ، یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های عکس جهان.
وب سایت شاتراستاک آرشیو مجازی عکس و ویدیو است که حق انتشار تصاویر دیجیتال را به کاربران می‌دهد و امروز آرشیو ۵۰ میلیونی آن، خوراک تصویری رسانه‌های دنیا است.
وب سایت شاتراستاک  یک آرشیو مجازی عکس و ویدیو است که حق انتشار تصاویر دیجیتال را به کاربران خود می‌دهد و امروز آرشیو ۵۰ میلیونی آن، خوراک تصویری رسانه‌های دنیا را می‌سازد.

جان اورینجر ، موسس و مدیرعامل شاتراستاک این شرکت ۵/۲ میلیارد دلاری، زمانی ایده راه‌اندازی این وب‌سایت را دنبال کرد که هیچ یک از آژانس‌های عکس آمریکا حاضر به همکاری با او نبودند و باور نداشتند جوانی شکست‌خورده روزی مرجع تصاویر و ویدیوهای خودشان شود. شاتراستاک امروز در بیش از ۱۵۰ کشور و به ۲۰ زبان فعالیت می‌کند.

بیوگرافی موسس شاتراستاک
 

وب سایت شاتراستاک ماموریت خود را، به‌عنوان یک بازار رسانه‌ای، فراهم کردن فضایی برای نشر تصاویر حرفه‌ای می‌داند و از سراسر جهان همکار می‌پذیرد. اورینجر در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه کلمبیا از تجربه ناکامی و برخاستن دوباره‌اش می‌گوید: «در سال ۱۹۹۸ در حالی که تازه از رشته علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شده بودم، تمام انرژی‌ام را وقف تاسیس شرکتی برای فروش مسدودکننده‌های ویروس اینترنتی کردم.
قصد نداشتم تا پایان عمر به این کار بسنده کنم، اما هرگز گمان نمی‌کردم ایده‌ام یک‌شبه شکست بخورد و اولین افق کارآفرینی‌ام بدل به سراب شود. پاک یادم رفته بود غول بزرگ اینترنتی، یا همان مایکروسافت، ایده‌های خلاق را در هوا می‌قاپد و به نفع خودش استفاده می‌کند.»

سابقه شرکت شکست‌خورده اورینجر به روزهای اولیه اینترنت برمی‌گردد و ساختن مسدودکننده‌هایی برای جلوگیری از ابتلای صفحات مرورگر وب به ویروس‌های اینترنتی. امروز ما در گشت‌وگذارهای اینترنتی خود کمتر به صفحاتی برمی‌خوریم که ناخواسته باز می‌شوند و در نت‌گردی‌مان اختلال ایجاد می‌کنند؛ اما زمانی که جان به فکر ایجاد مسدودکننده‌های مرورگر افتاد، این مشکل به‌وفور دیده می‌شد.

هرچند ایده اولیه قوت زیادی داشت و بی‌شک می‌توانست در فضای اینترنت خریدار داشته باشد، عمرش دیری نپایید و شرکت‌های مایکروسافت و فایرفاکس به‌سرعت مسدودکننده‌های اختصاصی خودشان را ایجاد کردند و جایی برای رقابت باقی نگذاشتند. ایده استارت‌آپی اورینجر زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد زمین خورد و او را مجبور به پناه بردن به ایده‌های تازه کرد.

«تصمیم گرفتم سراغ ایده‌ای بروم که آنقدر بزرگ باشد که کسی نتواند شکستش را تصور کند.» جان که به نظر می‌رسید کفگیر خلاقیتش به ته دیگ نمی‌خورد، دست خالی نماند و تلاش‌های بازاریابی‌اش در کنار علاقه به عکاسی او را به سمت ایجاد یک انبار تصویری مجازی کشاند.
ایده‌ای که جمع‌آوری و گسترشش آنچنان دشوار بود که آژانس‌های عکس کمتر به سراغش رفته بودند. «با یکی دوتا از آژانس‌های بزرگ عکاسی آمریکا درباره ایده‌ام صحبت کردم. آن‌ها سعی در منصرف کردنم داشتند.
وقتی آن ‌همه اصرارشان به کناره‌گیری را شنیدم، بیشتر مجذوب ایده‌ام شدم.» وب‌سایت شاتراستاک با همه موانع و سختی‌ها در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد و در کمتر از یک سال، ۳۰ هزار عکس در آن بارگذاری شد.

رهرو باورتان باشید

«این درست همان کاری است که دوازده سال پیش انجام دادم. عکاسی نه‌تنها تفریح که یکی از نقاط امیدبخش زندگی‌ام بود و این باور ایده شاتراستاک را پررنگ و عملی می‌کرد. اگر با عقل و منطق امروز به آن روزها بازگردم، شاید از تصمیمم منصرف شوم.
تجربه چندین ساله شرکت‌های بزرگ به من می‌گفت نرو، اما حس عجیبی در وجودم نقطه روشنی به جا گذاشته بود و آن باورم بود. باور به اینکه موفق خواهم شد. اگر قرار بود همه موفقیت‌ها از دل تجربه مکرر کاری بیرون بیایند،

هیچ وقت کسی برای شروع دست به ریسک نمی‌زد و کارآفرینی‌های خلاق به وجود نمی‌آمدند.»اورینجر باور دارد که یکی از عوامل جلوبرنده هر باور اطمینان از نتیجه مالی آن است. «حرف کسی را که می‌گوید ایده به خودی خود باارزش است جدی نگیرید. ایده‌ها باید به سود برسند، سرمایه‌هایی که صرف کارآفرینی می‌شوند باید نتیجه بدهند تا امید به کار تزریق شود؛ در غیر این صورت محکوم به شکست هستند.»

از شکست نهراسید

«در کنار شاتراستاک، ایده‌های دیگری چون سایت تبلیغات پوشاک و خوراک را راه‌اندازی کرده بودم تا بتوانم منابع مالی‌ام را تامین کنم. تبلیغاتی که نه‌تنها سودی عایدم نکرد که سرمایه اولیه‌ام را به باد داد.
کارآفرین بودن به معنای گیر نکردن در مرداب شکست است؛ یاد گرفتن اینکه لازمه پیشروی در کار مواجهه با ناکامی و تلخی است. کارآفرین بودن به معنای پذیرش شکست است؛ ترس از شکست و انکار آن شما را به عقب می‌راند. اگر توان تحمل درماندگی را ندارید، از همان ابتدا پا در راه کارآفرینی نگذارید؛ اما اگر خودتان را برای رویارویی با مشقت‌ها و کسب تجربه‌های به‌یادماندنی آماده کرده‌اید، بدانید راه درست کارآفرینی همین است.»
مقالات بیشتر

هویت برند چیست؟

هویت برند چیست؟ هویت برند چیست؟ ما با یک تعریف شروع خواهیم کرد. اصطلاح هویت برند به چه معنی است؟ هویت برند مجموعه تمام عناصری است...

ادامه مطلب

روند سفارش طراحی لوگو

سفارش طراحی لوگو فرایند طراحی لوگو چگونه است؟ قیمت طراحی لوگو چند است؟ طراحی لوگو چه اصولی دارد؟ چه لوگویی برای کسب و کار من مناسب...

ادامه مطلب

معرفی آناتومی حروف

معرفی آناتومی حروف تایپوگرافی چیزی بیش از طراحی حروف و کاراکتر است طراحی و چینش حروف و کاراکترها بخشی از هنر تایپوگرافی است که شامل...

ادامه مطلب
 
Send this to a friend